Kaupallinen yhteistyö

Epävarmuus tappaa hyvän yrityssisällön

Cxense Display

Sisältömarkkinointi on vaikeaa. On vaikea keksiä painavaa sanottavaa, jota joku muu ei olisi jo sanonut fiksummin, tiivistetymmin ja uskottavammin. Miten uskaltaisin tehdä sisältöä firman nimellä? Saati omallani? Entä jos ketään ei kiinnostakaan, mitä sanottavaa meillä on? Tai pahempaa - entä jos saamme negatiivista palautetta?

Vaikka Suomessa juhlitaan jo kansallista epäonnistumisen päivää, on häpeä ja epäonnistumisen pelko edelleen hyvin syvällä meissä. Niin syvällä, että asioita jätetään usein tekemättä siltä varalta, ”ettei nyt vaan sattuis mitään”.

Vaikka sisältömarkkinointi on vaikeaa ja joskus pelottavaakin, ei se silti tarkoita, etteikö se olisi vaivan arvoista. Parhaimmillaan sisältömarkkinointi voi auttaa yritystä saavuttamaan monta markkinoinnin tavoitetta yhtä aikaa. Erityisesti B2B-yritysten maailmassa erilaiset tekstit, videot, white paperit ja webinaarit ovat jo yleinen tapa viestiä nykyisille ja potentiaalisille asiakkaille.

Mutta mistä ihmeestä aloittaa, kun ei oikein tiedä, että mitä sitä uskaltaa tehdä, ja mitä ei?

Tässä aloittamisen tuskaan muutama konkreettinen ajatus, joilla sisältömarkkinointi lähtee todennäköisimmin oikeaan suuntaan:

Mieti, missä kohderyhmäsi luontaisesti kuluttaa sisältöä. Näy siellä.

Mieti, miten kohderyhmäsi luontaisesti kuluttaa sisältöä. Tee sisältö sen mukaisesti. Älä tee kallista videotuotantoa Youtuben arkistoihin, jos kohderyhmäsi on ennen kaikkea tekstimuotoisen sisällön ystävä. Toisaalta muista lisätä sisällön yhteyteen kuvamateriaalia, jos se on alan sisällöissä olennaista ja aidosti rikastaa tekstiä. 

Suunnittele ja vastuuta. Tee julkaisuaikataulu ja vastuuta sisällöntuottajat mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Mikään ei innosta kirjoittamaan niin kuin kulman takana lymyävä deadline.

Tee suunnitelmastasi joustava. Jos jokin ei toimi, varaa mahdollisuus muuttaa sisältöä tarpeen mukaan. Joustovara auttaa sinua myös tarttumaan yllättäviin, ajankohtaisiin aiheisiin.

Määritä realistinen tavoite sisältömarkkinoinnille ja seuraa sen toteutumista. Yksi blogi ei vielä takaa, että myynnille riittää liidejä seuraavaksi puoleksi vuodeksi. Mieti, miten itse käyttäydyt kuluttajana tai päättäjänä työssäsi. Mikä herättää sinun kiinnostuksesi ja luottamuksesi? Ole realistinen ja ohjaa toimintaa tavoitteidesi mukaisesti.

Tärkeimpänä kaikista: pidä kirkkaana mielessä kenelle teet sisältöä. Tätä ei voi alleviivata liikaa. Sisältömarkkinoinnin tarkoitus on tuottaa materiaalia, josta hyötyvät sekä yritys että asiakas. Parhaimmillaan lukija itse hakeutuu sisällön pariin, koska kokee saavaansa jotain sisällöstä.

Tee sisältöä siitä, minkä tiedät. Jos edustat rakennusteollisuutta, kerro asioita rakennusteollisuudesta. Sitä lukijatkin sinulta odottavat. Jos teet sisältömarkkinointia blogin muodossa, siinä saakin kuulua oma ääni ja mielipide. Se on sinun pärstäsi esillä siellä.

Ole rehellinen ja rohkea. Tee sisältö niin, että sinä kehtaisit sen jakaa asiakkaillesi tai sidosryhmillesi. Ja mielellään niin, että asiakkaasi kehtaisivat jakaa sen edelleen.

112. On enemmän kuin sallittua ottaa sisältömarkkinointiin ammattiapua. Vaikka tuottaisittekin yrityksessänne kaikki sisällöt itse, voi viestinnän ammattilainen auttaa muokkaamaan niitä. Omille sisällöilleen tulee helposti sokeaksi. Sisällöstä saattaa ajatella, että tämä on joko ihan kamala tai aivan mahtava, vaikka sisältö uppoaisi todellisuudessa noiden välimaastoon.

Ja omien oppieni vastaisesti viimeisenä tärkeä pointti: Muista, että kukaan ei ole seppä syntyessään. Ei haittaa, vaikket heti ensimmäisellä kerralla onnistu. Lähes kaikki kangertelevat jollain tavalla alkuun ja harvassa ovat ne sisältömarkkinoinnin tekijät, joiden visiot lähtevät heti viraaliin jakokierteeseen.

Ei siis muuta kuin rohkeasti kynä (tai näppäimistö) käteen ja väkertämään. Älä anna epävarmuuden estää hyvää ja rehellistä sisältöä.

Nimim. "Luvattoman kauan kesti tämän blogin ilmoille saaminen"

comments powered by Disqus KommentoiNäytä keskustelu